....pabila kau merenung matanya..ku rebah jatuh ke bumi....

My photo
Setapak, Kuala Lumpur, Malaysia
I wish I could be your tear drops,for what more could any one ask for then to be conceived in your heart,born in your eyes, live on your cheeks,and die on your lips...

IT`S ME!!

Friday, April 3, 2009

IzAn!! AkU RiNdUkAn KaU...

Hari ini 3 April 2009, bangun je aku dari tido, tetibe jer aku rase lain. Perasaan yang lain sangat!! Sebak dan tanpa aku sedari air mata mengalir keluar.. Iye aku tahu kenape?! Kenape aku sedih dan sebak sehingga aku mengalirkan air mata. Fizan!! Kawan baik ku.. Maaf!! Aku tak bole nak letak gambar dia disebabkan peribadi...

Kalau dulu pada latest yang lepas-lepas kalau tak silap aku last year aku ade postkan kat blog ni mengenai kawan-kawan baik aku yang membesar bersama aku di Taman Melati ni. Tetapi sebenarnya ada lagi seorang kawan baik aku yang tak pernah aku ceritakan pada korang.. Name Fizan atau yang lebih dikenali dikalangan kami sebagai Izan.
Usah ditanye kenapa aku tak pernah ceritakan pada korang psal Izan kerana hari ini juga adalah hari yang sesuai untuk aku luahkan perasaan ini.

Fizan aku kenal mase umur aku 13 tahun dan dia tua 3 tahun dariku. Percaya atau tak dia seorang maknyah dalam usia yang begitu muda. Aku kenal dia melalui Lisza, dan aku sangat gembira mengenali Izan. Tak perlu rasa malu berkawan dengannya kerana persahabatan kami penuh gelak ketawa & riang ria. Kalau kawan ngan Izan ni asyik gelak jer 24/7 dan aku rase seronok sangat. Izan kawan yang baik dan mengambil berat. Membesar dengannya sedikit sebanyak mengajar aku erti kehidupan manusia diluar sana.
Walaupun hidup dia sebagai maknyah, namun tidak sesekali dia benarkan aku untuk turut serta dalam kehidupan dia.. Dia taknak kawan2 dia buat ape yang dia buat.. baguskan??!!

Akulah kawan dia yang paling rapat kerana aku menjadi tempat dia meluahkan segala perasaan & masalah yang melanda. Dia tidak rapat dengan adik-beradiknya yang lain kerana keadaan dia. Namun aku dan dia bersyukur kerana ibubapaku sporting dan memahami Izan.
Masih teringat peristiwa adik bongsu aku meninggal dunia 5 tahun lepas.. Izanlah salah seorang teman aku yang sanggup tunggu disisiku dan menenangkan aku.. Terima Kasih Izan!! Aku akan ingat tu...


Bila umur meningkat masing-masing sibuk dengan urusan sendiri dengan bekerja dan ketika itu aku bekerja di sebuah butik di KLCC dan Izan pula mendapat tawaran bekerja disebuah syarikat menjual sarang burung layang-layang yang kononnya untuk dieksport ke luar negeri.. Selama hampir 1 setengah tahun Izan bekerja dibawah syarikat itu tanpa mengetahui dimana syarikat itu beroperasi.. Masih teringat aku perbualan aku ngan Izan.. "Aku pelikla Zrol, setiap kali boss aku panggil keje, mesti suruh jumpe kat luar, nape tak jumpe kat ofis jer",? kata Izan.
Kerja Fizan tu membolehkan dia terbang ke Jepun,China,HongKong & Taiwan. Aku sendiri pernah nampak didepan mataku betapa banyaknya termos-termos berisikan sarang burung layang-layang yang perlu dihantar keluar negara. Izan bertanggungjawap untuk menghantarnya dengan selamat.

Tapi, pada tarikh keramat inilah segala-galanya berubah, 3 April menjadi saksi bisu. Aku sedang bercuti dirumah. Aku dikejutkan dengan panggilan telefon.. Suara itu..suara Izan! Kedengaran takut,menangis,meraung & minta tolong.. Dia ditangkap!! Ditangkap polis Taiwan atas tuduhan menyeludup dadah jenis ape aku pun tak tau. Bagai nak pitam aku mendengar semua itu. Dia ditipu oleh majikannya yang aku sendiri tidak kenal... Izan diperdajalkan oleh manusia berhati busuk, berhati binatang. Sampai hati mereka perlakukan begitu pada Izan. Sampai hati!! Aku dan kawan-kawan menangisi keadaan Izan yang ditipu itu.


Kesian mak Izan yang sedih ape yang berlaku kat dia. Mendapat panggilan telefon dari Wisma Putra memang mengesahkan yang Izan ditangkap membuatkan kami disini berasa sangat sedih. Sedih kerana kawan baik kami diperlakukan begitu. Mengapa ada manusia berhati busuk masih lagi wujud dan berpijak pada bumi ini sewenang-wenangnya??


Dan hari ini juga genapla setahun Izan di Taiwan. Dan kami semua perlu tunggu 1 setengah tahun lagi untuk menanti kepulangan dia. Itupun kalau umur panjang... Cuma ape yang aku mampu lakukan ialah berdoa untuk dia... Izan, semoga ko sihat & selamat di sana, aku rindukan ko.. Rindu sangat.. Kami semua akan tunggu ko pulang Izan.. Janji!! Sayang ko!!!

2 comments:

penjenayah.merah.jambu. said...

poor him..
tu la skang ni bahaye sgt..
org pergunekan kite sesuke hati..
hopefully izan ok,insya allah,org teraniaya..
bertenang ea..sedih gak bile bce cite ceni..
:(
selalunye org yg teraniaya ni susah nk prove kan die tak slah..kesian sgt!

AzRoLs said...

hyee!! thanks ye coz sudi visit blog saya dan bace..
thanks again coz sudi memahami..

FOLLOWING THIS BLOG